luni, 15 februarie 2016

Cum se asociaza corect alimentele?




Eşti bogat nu atunci când te bucuri de posesiuni materiale, ci atunci când eşti sănătos. Iar starea generală de bine depinde, fără îndoială, de hrănirea organismului, dar mai ales de combinarea corectă a alimentelor. 
Articolul de faţă explică, în detaliu, cum anume trebuie asociate alimentele în aşa fel încât organismul să le digere corespunzător şi să beneficieze de nutrienţii ingeraţi, respectiv care sunt combinaţiile ce suprasolicită organele şi distrug, lent, corpul.



Riscurile unei alimentaţii haotice


Una dintre credinţele întipărite adânc în mentalul colectiv este că organismul uman poate digera alimente în orice cantitate şi în orice combinaţie. 

Drept care, cei mai mulţi dintre indivizi aleg, în mod nonşalant, să se hrănească haotic pe tot parcursul vieţii lor, mirându-se mai apoi de bolile pe care le colecţionează la vârsta a treia (norocoşii care ajung în etate). 

Aceeaşi atitudine dezarmantă afişează şi bucătarii, aceşti alchimişti cu orgoliu fragil, ce recomandă clienţilor combinaţii nesănătoase aranjate pretenţios în farfurie. Esenţial nu este aspectul mâncării; esenţiale sunt felul în care asociem alimentele şiordinea consumării lor. 




Există câteva reguli simple pe care trebuie să le urmezi, dacă îţi doreşti vitalitate; neluând în seamă aceste indicaţii, este foarte posibil ca organismul tău să se îmbolnăvească şi, în cele din urmă, să clacheze. 

Principiul „mai puţin înseamnă mai mult” se aplică şi în domeniul nutriţiei. Mesele trebuie păstrate cât mai simple, pentru ca organismul să le poată digera uşor şi să beneficieze de substanţele nutritive din conţinutul alimentelor. 
Dacă asociezi la o masă alimente de toate tipurile, organismul nu va putea produce simultan enzimele necesare digerării acestora, iar alimentele nedigerate vor fermenta şi vor intra în putrefacţie. 

Alte particule mai mici, nedigerate suficient, pot trece în sânge, cauzând reacţii alergice. 

În absenţa activităţii enzimatice, are loc digestia bacteriană, ce produce crampe, arsuristomacale, gaze intestinale, dar şi numeroase toxine; toxine sunt eliberate în organism şi dacă alimentele nedigerate intră în stare de putrefacţie în tractul intestinal. 

Per ansamblu, o combinaţie alimentară neinspirată suprasolicită organismul, provoacă pierderea energiei acestuia (de aceea te simţi extrem de obosit după o masă copioasă) şi, în timp, duce la defectarea organelor. 

Mănâncă puţin la o masă, adică o combinaţie de maximum trei alimente; ordinea în care se consumă alimentele de-a lungul unei zile contează de asemenea: proteinele ar trebui consumate primele, fiindcă se digeră într-un timp îndelungat şi necesită acţiunea majorităţii enzimelor digestive. 

Alimentele bogate în amidon (inclusiv cele din grupa carbohidraţilor) ar trebui consumate după hrana proteică, iarsalatele după alimentele bogate în amidon deoarece se digeră sub acţiunea unor enzime proprii.
Dulciurile se mănâncă ultimele şi nu imediat după masă fiindcă pot intra foarte uşor în putrefacţie. 
Apa, de asemenea, nu se bea imediat înainte de masă şi nici după masă fiindcă diluează sucurile gastriceşi încetineşte sau chiar opreşte digestia.

Reguli de asociere


Friptură cu ciocolată sună exotic, dar poate ar trebui să te gândeşti de două ori înainte să guşti un asemenea fel de mâncare. 

La fel ca dulciurile, fructele trebuie consumate singure şi nu combinate cu alimentele ce conţin proteine, nici cu cele din grupa carbohidraţilor (combinaţie ce dă mari probleme de digestie) şi nici cu vegetalele. 
Pepenii, mai ales, este necesar să fie consumaţi singuri, în afara oricărei combinaţii. 

Potrivit altor opinii aparţinând promotorilor unui stil de viaţă sănătos, în sucurile de fructe ar putea fi adăugate şi unele frunze verzi, ca pătrunjel, mărar, busuioc. 
Fructele dulci (banane, struguri, papaya) nu trebuie asociate cu cele acide (portocale, grapefruit, ananas, kiwi, lămâi) însă fructele sub-acide (merele, cireşele, piersici, pere, prune) pot fi combinate fără prea mari probleme cu cele din primele categorii. 

Fructele uscate se pot asocia cu nuci, seminţe, iar acestea din urmă sunt ideal de consumat împreună cu verdeţuri şi legume fără amidon, ca salată verde, spanac, roşii, morcov, castraveţi, broccoli, gulie, ridichi, mazăre, ceapă şi altele. 

Legumele fără amidon sunt indicate şi în combinaţie cu ciuperci, proteine, paste făinoase, legume cu amidon. 

Amestecarea proteinelor (orice tip de carne, ouă, lapte) cu alimentele din grupa carbohidraţilor(paste făinoase, cereale ca orez, porumb, grâu şi legume ce conţin amidon cum sunt fasolea, lintea, cartoful) este deosebit de apreciată în restaurante, în localuri tip fast-food şi, fără îndoială, în bucătăria multora. 

Însă asocierea este considerată extrem de nocivă pentru organism. Enzimele implicate în digerarea acestor alimente se neutralizează reciproc şi, prin urmare, hrana intră în putrefacţie, cauzând probleme grave de sănătate.

Combinaţii între alimente din aceeaşi grupă


Trebuie să ai grijă şi la combinarea alimentelor ce fac parte din aceeaşi grupă. Nu este indicat să consumi două proteine în stare concentrată la aceeaşi masă şi să mănânci, de exemplu, carne cu ouă sau brânză cu ouă fiindcă, pentru digerarea acestora, este necesară acţiunea unor enzime diferite. 
O proteină la o masă este de ajuns. 

Aceeaşi regulă se aplică şi în cazul alimentelor din grupa carbohidraţilor, care, consumate în exces, pot intra în fermentaţie. 

Fereşte-te şi de combinaţia proteine- grăsimi; altfel spus, nu asocia ouăle, brânza, carnea cu produse ca untul, uleiul, fiindcă cele din urmă stânjenesc activitatea glandelor gastrice ce intervin în digestia proteinelor. 

Cât despre lapte şi alte produse lactate, cei mai mulţi nutriţionişti recomandă ca acestea să fie ori consumate singure la o masă ori să nu fie consumate deloc. 
Laptele, cel puţin, nu este digerat în stomac, ci în duoden. 
Prin urmare, atunci când este asociat cu alte alimente, este foarte probabil ca acestea din urmă să părăsească stomacul nedigerate. 

În general, însă, lactatele sunt alimente greu de digerat şi pot cauza diverse complicaţii nedorite. 

Respectând regulile simple expuse aici, ţi-ai putea menţine sănătatea organismului timp îndelungat. În plus, regimul alimentar echilibrat în combinaţie cu mişcarea fizică te ajută să ajungi la greutatea corporală pe care ţi-o doreşti şi oferă multiple beneficii şi din punct de vedere psihic.






Sursa: http://dieta.romedic.ro/cum-se-asociaza-corecta-alimentele
Autor: Pavel Catalina