duminică, 11 decembrie 2016

Aromele din farfurie. Cum sa folosim condimentele.


Condimentele nu sunt simple ingrediente care dau arome si gusturi delicate mancarurilor, s-a demostrat de-a lungul timpului ca sunt adevarate miracole pentru sanatate.



Despre condimente si mirodenii se stie ca au un continut mai ridicat de antioxidanti in comparatie cu fructele si legumele. Antioxidantii ajuta la prevenirea cancerului, bolii Alzheimer, bolilor cardiovasculare dar se implica si in pastrarea fermitatii si elasticitatii pielii.
Cu ani în urma, piperul era asa de valoros incat era compensat cu greutatea sa in aur.
Cele mai scumpe condimente astazi sunt: sofran, urmat de vanilie si cardamom.
Cel mai mare producator mondial de condimente este India, inca din cele mai vechi timpuri.

Clasificarea condimentelor dupa gust si efectul lor asupra organismului:

  Dulci
  •   Reţin apa în organism, intensifică schimburile metabolice la nivelul muşchilor, ţesutului adipos şi a sistemului nervos, neutralizează toxinele.
  Acre
  •   Reglează temperatura corpului, măresc apetitul, reglează peristaltismul intestinal, cresc forţa fizică, stimulează secreţia glandelor exocrine, combat greaţa.
  Amare
  •   Stimulează apetitul, combat parazitozele intestinale, epurează puternic organismul, elimină apa din organism, intensifică metabolismul proteinelor.
  Sărate
  •   Reţin apa în organism, reglează temperatura corpului, stimulează circulaţia şi tonusul nervos, au efect trofic asupra pielii.
  Astringente
  •   Refac ţesuturile, acţionează trofic asupra vaselor de sânge, stimulează formarea elementelor figurate, ajută la secreţia şi la evacuarea bilei.
  Iuţi
  •   Stimulează respiraţia şi digestia, încălzesc corpul, ajută la eliminarea toxinelor, stimulează metabolismul grăsimilor, frânează creşterea, au efecte antialergice şi diuretice.

Cum folosim condimentele.

Fara comdimente si plante aromatice, mancarea n-ar mai fi o placere, ci o simpla necesitate. 
Mai jos va prezint cateva idei de care puteti tine cont atunci cand preparati o mancare.
Nu se recomanda folosirea a mai mult de 3 condimente si o planta aromatica la un preparat, dar combinatiile sunt atat de vaste incat nu ai cum sa le cuprinzi pe toate, mai ales ca depinde de gustul fiecaruia. Binenteles ca sarea este nelipsita.

Supe si ciorbe: busuioc, cimbrisor, chimen, margiran, nucsoara, leusteam, cimbru, oregano, salvie, boia de ardei, patrunjel, rozmarin, dafin, 
  • supe de cartofi: busuioc, nucsoara, cimbrisor, marghiran, patrunjel, boia de ardei
  • supa de carne: dafin, boabe de piper, usturoi, patrunjel
  • supa de rosii: rozmarin, oregano, cimbrisor, cimbru, patrunjel
  • ciorba de fasole: dafin, cimbru, busuioc, tarhon, piper boabe, boia de ardei
  • ciorba de legume: dafin, boabe de piper, tarhon, leustean
Preparate din carne: busuioc, cimbrisor, marghiran, rozmarin, salvie, boia de ardei, piper, mustar, dafin, cuisoare.
  • carne de vita si manzat: rozmarin, boia de ardei, curry
  • carne de porc: rozmarin, salvie, mustar, boia de ardei, curry
  • carne de pasare: rozmarin, mustar, boia de ardei, curry
  • carnea de miel, oaie: chimen, sofran, paprika, turmeric, chimion, piper, nucsoara, usturoi
  • peste: busuioc, marar, marghiran
Preparate din branza: usturoi, nucsoara, boia de ardei
Legume: busuioc, cimbrisor, cimbru, leustean, tarhon, oregano
  • fasole: cimbru, busuioc, cimbrisor
  • rosii: rozmarin, busuioc, cimbrisor, oregano, boia de ardei
  • castraveti: marar, usturoi
  • varza: marar, piper, ienupar, coriandru, chimen, tarhon
  • ciuperci: cimbrisor, busuioc, oregano
  • cartofi: marghiran, rozmarin, chimen, busuioc, nucsoara, boia de ardei, marar, patrunjel
Orez: boia de ardei, sofran, curry, piper
Sosuri: leustean, hasmatuchi, marar, rozmarin, nucsoara, usturoi, piper
Sos rosii: rozmarin, busuioc, cimbrisor, oregano, piper, usturoi
Sosuri pentru salate: leustean, tarhon, busuioc, leurda, hasmatuchi, usturoi, piper, marar
Unt cu verdeturi: marar, tarhon, busuioc, roinita
Dulciuri: scortisoara, vanilie, anason, ghimbir

Medicii specialisti spun că „singurul condiment la care există o recomandare strictă privind cantitatea este sarea, 3-5 g/zi. Restul condimentelor se folosesc în cantităţi mici, în funcţie de preferinţe”.


Aveti grija de voi si de sanatatea voastra!